På väg att bli mattaliban


Visst har jag vetat att tillsättningsstoffet är skumt och jag har sedan jag slutade plugga och började tjäna pengar, försökt att undvika halv- och helfabrikata.
Efter att ha läst första halvan av Mats-Eric Nilssons bok ”Den hemlige kocken” har det gått upp för mig att trots att vi bakar eget bröd och handlar mycket färskvaror så finns där mer som måste åtgärdas. Erkänningen kommer lagom, nu några dagar innan det nya året. 2009 kommer vi att reducera på ica-kortet men öka matbudgeten. Nu ska det handlas ordentlig mat. Inget ihopkok av tillsättningsstoffet. Jag tänker bli en mattaliban. Frågan som återstår är; var ska jag få tag i råvarorna? Hur vet jag att jag får vad jag betalar för? Hur kan jag vara säker på att ingen försöker sno sig på min iver efter att vara duktig? Som tur är har Mats-Eric Nilsson skrivit en bok till som ska ge svaret, hoppas jag.
Men först ska jag läsa klart om hur livsmedelsindustrin ständigt utvecklas för att ge mig mindre och sämre näring för pengarna.

2 kommentarer

Under Mat

2 svar till “På väg att bli mattaliban

  1. Ola

    Ett bra tips är att odla själv. Att hyra en kolonilott utan hus kostar bara ca 500 kr/år.

  2. Kjersti

    Ingen dum ide. Jag ska kolla vad som finns i nära oss. De har på Kista, men det finns kanske närmare också. Tack för tipsen.

Lämna en kommentar