Dagsarkiv: 2 december, 2008

Saffran dyrt och trendigt

Saffran, inte gult och inte guld
Saffran, inte gult och inte guld. Bild från Alcro
Saffran

Saffran

Priset så saffran är på väg mot nya höjder efter torka i Iran. Lagom i tid till julbaksten. Men kryddan är också aktuell som färg. Saffran är en av Alcros profilkolörer och i sitt senaste nyehtsbrev står saffran i fokus. Namnet saffran härrör från det arabiska namnet för den gula färgen, zahfaran. Gult förknippas med optimism, energi, lycka och intellekt. Men jag ska erkänna att gult inte är min favoritt färg.

Det känns verkeligen som vi är på väg bort i fran det kyliga, minimalistiska nordiska som har präglat inredningsbanchen de senaste åren. Jag måste erkänna att saffransgult och svart är snyggt som helst. Lite gult är ok, men jag har fotfarande traumer från 90-talls gula väggar.

Lämna en kommentar

Under Inredning, Mat

På fjällskidor i Soldalen, Riksgränsen

Soldalen vid Riksgränsen förtjänar sitt namn. Jocke och jag åkte skidor där förra påsken. Det rekommenderas. Fjällskidor är et bra alternativ till en dag i backen. Tänker du åka till Riksgränsen kan du ta tåget hela vägen, eller flyga till Kiruna och fortsätta med tåg.

Jag längtar till påsk….det är över fyra månader kvar. Fick jag välja skulle jag vilja ha påsk hela året 🙂

Mot riksgränsen

Mot riksgränsen

Jocke tar en paus

Jocke tar en paus

 

Det blev inte en så lång tur, det var minus 20 grader.

Det blev inte en så lång tur, det var minus 20 grader.

Lämna en kommentar

Under Fjälläventyr, Lappland, Restips, Vinter