Dagsarkiv: 4 december, 2008

Häftiga grejer just nu

Illustration från passivhuscentrum.se

Illustration från passivhuscentrum.se

1. Passivhus.

Överlägsent tycker jag. Tänk att det går att bygga ett hus som nästan inte drar energi till uppvärming. Skulle Jocke och jag bygga hus hade det blivit en passivhus. Läs mer om Passivhus på Wikipedia.

Spacewalker2. Lampan Spacewalker.

Finns både som golvlampa och pendel. En ailien på på väg ner från sitt rymdskepp. Läs mer på Ljusihus.

Jag menar å ha sett denna på en av Nordic-hotellen. Nordic Sea tror jag. Där kommer den verkligen till sin rätt. Himla snygg.

Som golvlampa är den 140cm hög, inte så långt i från mina 160 med andra ord. Trots detta är nog pendeln minfavorit, det är den röda navelstäng en som avgör. Samma röda färg som nästa favorit.

Maribowl från Iittala

Maribowl från Iittala

3. Iittala Maribowl.

En klassiker jag aldrig blir less på. Iittala gör verkeligen snygga grejer.

Fyll den här med vaniljglass och jumna hjortron…mmmm moms.

Lämna en kommentar

Under Inredning