Långfärdsskridskor från Kungsängen till Uppsala


I dag åkte vi långfärdsskridskor från Kungsängen till Skarholmen i Uppsla, totalt 48km. Vilka isar. Från Sigtuna var det blankis med lite vatten på. Innan dess var det lite trögare och svårare is. Men som sagt isen från Sigtuna till Uppsala var mycket lättåkt. För att gjöra saken även bättre hade vi medvind. Riktig snabt gick det och jag fick arbetat med min teknik. Se israpport nederst i inlägget.

Spegelblank is på Skofjärden

Spegelblank is på Skofjärden

Skokloster

Skokloster

Kungsängen - Uppsala

2009-01-10 Långfärdsskrdskor: Kungsängen - Uppsala


Israpport:

  • Ryssgraven: plogad bana, tjock is. På höger sida av Munkholmen under kraftledningarna var vi tvugna att gå runt en halv kilometer på land.
  • Skarven: ganska svåråkt, fastfrusen snö på isen, tidvis plogat bana.
  • Sigtunafjärden: Plogat bana.
  • Håtunaviken: blank och fin is i östra delan. Vid västra änden öppet vatten mitt på sjön. Håll vänster och åk längs stranden (vi började åka längs höger sida, men måtte vända och gå runt råken). Några hundra meter innan bilbron gick vi av isen och knallade runt en kilometer till fots över bron och genom en hästhage.
  • Skofjärden: riktig riktig sköna förhållande. Blank, tjock och mycket lättåkt is. Vi närmast flög hela vägen till Skokloster. I övergången till Ekoln var det öppet vatten och vi gick i land vid ön till vänster.
  • Ekoln: variabel istjocklek, många råkar öppna och igenfrusta. Är man uppmärksam så är det inga problem.

5 kommentarer

Under Långfärdsskridskor, Turförslag

5 svar till “Långfärdsskridskor från Kungsängen till Uppsala

  1. Kees Koomen

    Dette ser fantastisk ut! Jeg skal rese ditt snart, alt for myke snø i sørøst Norge. Takk for tipset

  2. Ester

    Hej, jag hamnade på din blogg när jag letade efter hur långt det är, och ungefär hur lång tid det kan ta att åka mellan Krusenberg (Nasudden) och Sigtuna. (Vi åker inte så fort) Du ser ut att ha koll på läget denna sträcka. Tusen tack för hjälp! Hälsning Ester

  3. kjerstimalene

    Hej. Jag vet tyvärr inte hur lång precis den sträckan är. Hur lång tid den tar beror på is och vind. Ledsen för att jag inte är mer till hjälp. God tur.

Lämna en kommentar