Vädertjänster på nätet


Vädret upptar alla. Tur för SMHI att de inte har några konkurrenter här hemma, för man kollar lite utanför Sveriges gränser är inte SMHI:s nätbaserade vädertjänster något att hänga i julgranen. Min favorit är yr.no, och det beror ej på att jag är norska. Yr.no är ett samarbete mellan Meterologisk institut och NRK, motsvarigheterna till svt och SMHI.

Sökfunktionen är bra, de har både hyperlokal data och internationell data och de är riktig duktiga på att presentera väderdata med grafer och symboler. Ett annat stort plus med yr.no är att de har fattat kraften i Internet som medium och har gjort javascript-varsling som du kan klistra in på din egen sida. Tyvärr godkänner WordPress javascript enbart från förhandsgodkända aktörer, så jag får inte inkludera yr.no på min blogg.

Kolla vad snyggt de presenterar värdata. Och det finns mer...

Kolla vad snyggt de presenterar värdata. Och det finns mer...

Jag testade söka på Mariehäll (Bromma) och Haninge (Stockholm). Resultaten blev olika, både temperatur och nedbörd skiljde sig. Imponerande. yr.no presenterar lokalt väder i Stockholm bättre än SMHI. Det paradoxala är att vädret yr.no presenterar för Stockholms området (och rästen av Sverige) troligen bygger på data just från SMHI, vilket gör det hela även mer facinernade. SMHI vakna, earth calling! 

Tidigare i dag tipsade en kollega mig om Las Vegas Sun:s vädertjänst. Den är bra, trots att de inte är lika bra på grafisk presentation.

2 kommentarer

Under Friluftsliv

2 svar till “Vädertjänster på nätet

  1. Magnus Ottosson

    Ett annat tips på vädersajt är http://www.blirdetsol.se/. Sajten anvönder yr.no som källa till sitt väder. Det går även att surfa direkt till tex. http://www.blirdetsol.se/stockholm

  2. pontus

    Visst finns det andra än SMHI, klart.se är jättebra i Sverige. foreca.se är jättebra globalt och har dessutom massor av lika språk.

Lämna en kommentar